The site uses cookies to provide you with a better experience. By using this site you agree to our Privacy policy.
The site uses cookies to provide you with a better experience. By using this site you agree to our Privacy policy.

Φορολογικό Δελτίο 9/2020 – 14 Μαΐου 2020Νόμος που τροποποιεί τον Περί Εμπορικής Ναυτιλίας Νόμο - GR

Φορολογικό Δελτίο 9/2020 – 14 Μαΐου 2020Νόμος που τροποποιεί τον Περί Εμπορικής Ναυτιλίας Νόμο - GR

Tax Department

Στις 16 Δεκεμβρίου 2019 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αξιολόγηση του Κυπριακού φόρου χωρητικότητας (tonnage tax) είναι συμβατή με τους κανόνες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στις 16 Απριλίου 2020 δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας ο Νόμος Ν39(Ι)/2020 ο οποίος τροποποιεί τον Περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) Νόμο του 2010.

Με βάση τον τροποιητικό νόμο, η περίοδος ισχύος του Κυπριακού Σχεδίου Φόρου Χωρητικότητας παρατείνεται από την 31η Δεκεμβρίου 2019 μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2029 συμπεριλαμβανομένης.

Οι τροποποιήσεις που ψηφίστηκαν περιγράφονται σε συντομία πιο κάτω:

1. Επέκταση του ορισμού «επιλέξιμου πλοίου» (qualifying ship)
Ο βασικός ορισμός του «επιλέξιμου πλοίου» παρέμεινε ο ίδιος και σημαίνει ποντοπόρο πλοίο το οποίο:
  • Είναι πιστοποιημένο σύμφωνα με τους ισχύοντες διεθνείς ή εθνικούς κανόνες και κανονισμούς και
  • Είναι νηολογημένο στο νηολόγιο οποιουδήποτε κράτους που είναι μέλος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO), το οποίο κράτος είναι αναγνωρισμένο από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Έχουν προστεθεί στον ορισμό του «επιλέξιμου πλοίου» τα ακόλουθα είδη πλοίων:

(i) Πλοία πόντισης καλωδίων, πλοία πόντισης αγωγών
(ii) Ποντοπόροι βυθοκόροι, ποντοπόρα ρυμουλκά
(iii) Γερανοφόρα πλοία, αυτοκινούμενες φορτηγίδες 
(iv) Ερευνητικά σκάφη
(v) Κινητές υπεράκτιες πλατφόρμες εξόρυξης
(vi) Πλοία υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων πετρελαίου και υγραερίου
(vii) Πλοία υποστήριξης πολλαπλών σκοπών, πλοία υποστήριξης μη συσκευασμένων φορτίων (break-bulk) και άλλοι τύποι πλοίων υποστήριξης
(viii) Κρουαζιερόπλοια
(ix) Εμπορικοί θαλαμηγοί (commercial yachts)
(x) Ναυαγοσωστικά πλοία και πλοία επιθαλάσσιας αρωγής
(xi) Σκάφη περιφρούρησης που χρησιμοποιούνται για σκοπούς θαλάσσιας προστασίας (maritime security) και για καθαρισμό της θαλάσσιας ρύπανσης
(xii) Σκάφη για ανέγερση, επιδιόρθωση και αποσυναρμολόγηση ανεμογεννητριών (windmills)
(xiii) Σκάφη διαχείρισης πάγων 
(xiv) Πλοία ενδιαίτησης για τη διαμονή εργαζομένων σε υπεράκτιες δραστηριότητες
(xv) Οποιοδήποτε πλοίο το οποίο απασχολείται στη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή το οποίο εμπλέκεται σε ανθρωπιστικές αποστολές ανακούφισης των Ηνωμένων Εθνών ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και
(xvi) Άλλα είδη σκαφών, όπως εκάστοτε καθορίζονται από το Γενικό Διευθυντή, με απόφαση του που δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, ως αποτέλεσμα έγκρισης σχεδίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. 

Δεν περιλαμβάνονται στον ορισμό του «επιλέξιμου πλοίου» τα ακόλουθα είδη πλοίων:
(i) Αλιευτικά σκάφη και αλιευτικά σκάφη εργοστάσια – Προϋπήρχε
(ii) Ιδιωτικοί θαλαμηγοί (private yachts) και σκάφη τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για αθλητισμό ή ψυχαγωγία – Νέα προσθήκη του όρου ιδιωτικοί θαλαμηγοί
(iii) Σκάφη τα οποία έχουν κατασκευαστεί και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για εσωτερική ναυσιπλοΐα –  Προϋπήρχε
(iv) Μόνιμες υπεράκτιες εγκαταστάσεις και μονάδες αποθήκευσης πετρελαίου (floating storage units) οι οποίες δεν χρησιμοποιούνται για θαλάσσιες μεταφορές – Νέα προσθήκη του όρου μονάδες αποθήκευσης πετρελαίου
(v) Μη ποντοπόρα ρυμουλκά και μη ποντοπόροι βυθοκόροι – Νέα προσθήκη του όρου μη ποντοπόροι βυθοκόροι
(vi) Σκάφη μόνιμα αγκυροβολημένα τα οποία χρησιμοποιούνται για σκοπούς ξενοδοχείου ή/και εστίασης (πλωτά ξενοδοχεία ή εστιατόρια) – Προϋπήρχε
(vii) Σκάφη τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως ως χώροι τζόγου ή/και καζίνου (πλωτά ή κινούμενα καζίνο) – Προϋπήρχε
(viii) Μη αυτοκινούμενες φορτηγίδες– Προϋπήρχε ο όρος μη αυτοκινούμενους πλωτούς γερανούς
(ix) Άλλα είδη σκαφών, όπως εκάστοτε καθορίζονται από το Γενικό Διευθυντή, σε Γνωστοποίηση του, μετά από τη σχετική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Νέα προσθήκη

2. Τροποποίηση του ορισμού «θαλάσσιες μεταφορές» (maritime transport)
Ο αρχικός ορισμός παρέμεινε ο ίδιος. Δηλαδή «θαλάσσιες μεταφορές» σημαίνει θαλάσσιες μεταφορές αγαθών ή επιβατών εκτός της αιγιαλίτιδας ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, μεταξύ λιμένα της Δημοκρατίας και αλλοδαπού λιμένα ή υπεράκτιας εγκατάστασης, ή μεταξύ αλλοδαπών λιμένων ή υπεράκτιων εγκαταστάσεων.

Σε μία εκ των δύο προϋποθέσεων, κοίταξε (α), οι οποίες περιλαμβάνονταν στην προηγούμενη νομοθεσία έχει αντικατασταθεί ως ακολούθως. Η προϋπόθεση (β) παρέμεινε η ίδια:

Στον ορισμό θαλάσσιες μεταφορές περιλαμβάνονται:

α. Δραστηριότητες παρεμφερείς με τις θαλάσσιες μεταφορές, νοουμένου ότι τα έσοδα από τις δραστηριότητες αυτές δεν υπερβαίνουν το 50% των συνολικών ακαθάριστων εσόδων από την εκμετάλλευση του κάθε επιλέξιμου πλοίου υπό φόρο χωρητικότητας από ένα επιλέξιμο πλοιοκτήτη ή επιλέξιμο ναυλωτή.
Με άλλα λόγια, δραστηριότητες παρεμφερείς με τις θαλάσσιες μεταφορές θα υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας νοουμένου ότι τα έσοδα από τις δραστηριότητες αυτές δεν υπερβαίνουν το 50% των συνολικών ακαθάριστων εσόδων από την εκμετάλλευση του κάθε επιλέξιμου πλοίου υπό φόρο χωρητικότητας από ένα επιλέξιμο πλοιοκτήτη ή επιλέξιμο ναυλωτή σε θαλάσσιες μεταφορές.

β. Οι ακόλουθες επιλέξιμες για φόρο χωρητικότητας δραστηριότητες:
  • εργασίες ρυμούλκησης και εργασίες βυθοκόρησης, με βάση όρους που αναφέρονται με Γνωστοποίηση
  • κατ’ αναλογία εργασίες τοποθέτησης υποθαλάσσιων καλωδίων.   
3. Τροποποίηση του ορισμού «δραστηριότητες παρεμφερείς με τις θαλάσσιες μεταφορές» (ancillary activities to maritime transport)
Ο ορισμός «δραστηριότητες παρεμφερείς με τις θαλάσσιες μεταφορές» αντικαταστάθηκε και σημαίνει:
  • Τις δραστηριότητες που σχετίζονται με ένα επιλέξιμο πλοίο υπό φόρο χωρητικότητας, που έχουν στενή σχέση με τον πυρήνα των δραστηριοτήτων θαλάσσιων μεταφορών ενός επιλέξιμου ιδιοκτήτη ή επιλέξιμου ναυλωτή, αλλά που αποκλείουν εμπορικές δραστηριότητες που αποτελούν μέρος της εκμετάλλευσης ενός λιμένα που ασκούνται για το κέρδος ή
  • Σε περίπτωση που ο επιλέξιμος πλοιοκτήτης ή ο επιλέξιμος ναυλωτής επιλέξιμου πλοίου υπό φόρο χωρητικότητας είναι μέλος ομίλου εταιρειών, τις δραστηριότητες που συνδέονται με τον πυρήνα δραστηριοτήτων θαλάσσιων μεταφορών του επιλέξιμου πλοίου, που παρέχονται από άλλο μέλος του ομίλου εταιρειών που είναι φορολογικός κάτοικος της Δημοκρατίας.   
4. Περιορισμός σε ναύλωση γυμνού πλοίου (bareboat chartering)
Προσθήκη της ακόλουθης νέας παραγράφου αναφορικά με επιλέξιμους πλοιοκτήτες που υπόκεινται σε φόρο χωρητικότητας και απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος:
Πλοιοκτήτης ο οποίος επωφελείται από το σύστημα φόρου χωρητικότητας από την 1/1/2020, θεωρείται επιλέξιμος πλοιοκτήτης σε περίπτωση που επιλέξιμο πλοίο του έχει εκναυλωθεί υπό όρους ναύλωσης γυμνού πλοίου (bareboat charter) εάν:
  • Το πλοίο έχει εκναυλωθεί γυμνό σε ναυλωτή που αποτελεί μέρος του ίδιου ομίλου εταιρειών του πλοιοκτήτη (συναλλαγή εντός ομίλου – intra group transaction) ή
  • Ο πλοιοκτήτης αποδεικνύει προς ικανοποίηση του Γενικού Διευθυντή, ότι το πλοίο εκναυλώθηκε γυμνό λόγω προσωρινής πλεονάζουσας μεταφορικής ικανότητας και η εκναύλωσή του δεν υπερβαίνει τα 3 έτη.
Αυτός ο όρος εφαρμόζεται με την προϋπόθεση ότι τουλάχιστο 50% της χωρητικότητας του φορολογουμένου με φόρο χωρητικότητας στόλου, κατά τη διάρκεια ενός φορολογικού έτους, εξακολουθεί να βρίσκεται υπό την εκμετάλλευση του πλοιοκτήτη.
O όρος «προσωρινή πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα» αναφέρεται αποκλειστικά σε πλοία που απέκτησε ο πλοιοκτήτης, μέσω αγοράς ή ναύλωσης, για σκοπούς διεξαγωγής των δικών του δραστηριοτήτων θαλάσσιας μεταφοράς και δεν περιλαμβάνει οποιαδήποτε πλοία που απέκτησε, μέσω αγοράς ή ναύλωσης, ειδικά για σκοπούς εκναύλωσης γυμνού πλοίου.
Νοείται ότι οι πιο πάνω διατάξεις δεν εφαρμόζονται για υφιστάμενα ναυλοσύμφωνα ναύλωσης γυμνού πλοίου μέχρι την ημερομηνία λήξης τους ή μέχρι τις 31/12/2022, οποιαδήποτε από τις δύο ημερομηνίες επέλθει πρώτη.  

5. Μείωση φόρου χωρητικότητας για πλοία φιλικά προς το περιβάλλον
Σε περιπτώσεις κυπριακών και κοινοτικών πλοίων τα οποία χρησιμοποιούν μηχανισμούς για την περιβαλλοντική διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και για τη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, το ποσό του επιβαλλόμενου φόρου χωρητικότητας που οφείλεται από τον πλοιοκτήτη, δύναται να μειωθεί μέχρι και 30%.
Τα κριτήρια της μείωσης θα καθορίζονται με διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου το οποίο θα δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας.
 
6. Απαλλαγή από το φόρο για ναυτικούς κοινοτικών πλοίων
Το άρθρο 55 του Νόμου προέβλεπε την απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος του μισθού ή άλλων οφελημάτων από την εργοδότηση του πλοιάρχου, των αξιωματικών και άλλων μελών του πληρώματος επιλέξιμου κυπριακού πλοίου που απασχολείται σε επιλέξιμη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Με βάση την τροποποίηση το εν λόγω άρθρο έχει αντικατασταθεί με νέο άρθρο 55 το οποίο προβλέπει τα ακόλουθα:
Δεν επιβάλλεται οποιοσδήποτε φόρος στο μισθό ή σε άλλα συναφή από την εργοδότηση οφέλη επιλέξιμων ναυτικών:
  • Οι οποίοι έχουν υποχρέωση καταβολής φόρου εισοδήματος στη Δημοκρατία και
  • Οι οποίοι εργοδοτούνται επί κοινοτικού πλοίου που είναι επιλέξιμο πλοίο και απασχολείται σε θαλάσσια μεταφορά.
Για τους σκοπούς του εν λόγω άρθρου, ο όρος «επιλέξιμοι ναυτικοί» σημαίνει:
  • Ναυτικούς οι οποίοι είναι πολίτες κράτους μέλους, στην περίπτωση που αυτοί εργοδοτούνται σε πλοία, συμπεριλαμβανομένων των οχηματαγωγών ro-ro, που εξυπηρετούν τακτικές γραμμές επιβατικών μεταφορών μεταξύ λιμένων των κρατών μελών
  • Ναυτικούς οι οποίοι είναι πολίτες κράτους μέλους ή κράτους μη μέλους σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.
Επαφές:
Για επιπρόσθετες πληροφορίες ή/και διευκρινήσεις, παρακαλώ επικοινωνήστε με τους:

Χρίστο Χριστοδούλου
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο: c.christodoulou@moore-limassol.com.cy

Λάκη Σαββίδη
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο: l.savvides@moore-limassol.com.cy

Σκεύη Κούλα
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο: p.koula@moore-limassol.com.cy